Actueel

17 juni 2024

Verwerken van online toestemmingen… Hoe zat dat ook alweer?

Afhandelen VECOZO-toestemmingsmeldingen
Regelmatig ontvangen wij vragen van zorgaanbieders waarom zij VECOZO-meldingen blijven ontvangen over niet-verwerkte toestemmingen. Waarom? Dat leggen we hieronder kort uit.

Online toestemming geven

Patiënten van huisartspraktijken, gezondheidscentra en apotheken kunnen via Volgjezorg online toestemming geven voor uitwisseling van hun medische gegevens. Maar dan moeten deze toestemmingen nog wel door u op de juiste manier afgehandeld worden.

Hoe gaat dit afhandelen in z’n werk?

Als een patiënt online toestemming geeft ontvangt u via de dienst Opt-in van VECOZO een e-mailalert dat er toestemmingen staan om verwerkt te worden. 

  1. Log in op de website van VECOZO.
  2. Via het menu Diensten → Opt-in aanmeldingen → Afhandelen aanmeldingen kunt u zien welke patiënten via volgjezorg.nl toestemming hebben gegeven.
  3. Controleer altijd of de gegevens die de patiënt heeft ingevuld overeenkomen met de gegevens in uw dossier. 
  4. Verwerk de toestemming in uw eigen zorginformatiesysteem.
  5. Nadat u de toestemming in het dossier van de patiënt heeft verwerkt, moet u het dossier (opnieuw) aanmelden bij het LSP.

En essentieel:

  1. Na de verwerking in uw XIS geeft u via het VECOZO-portaal via het menu ‘Afhandelen aanmeldingen’ aan dat de aanmelding is verwerkt. 

Het verwijderen van de berichten uit VECOZO of uw mailbox is dus niet genoeg. Zolang u stap (6) niet heeft afgerond blijft u meldingen van VECOZO ontvangen.

 

Ontvangt u geen meldingen van VECOZO?

Het kan ook gebeuren dat u helemaal geen meldingen (meer) van VECOZO ontvangt over te verwerken toestemmingen. Log dan in op het VECOZO-portaal en controleer of uw bedrijfs- en contactgegevens nog kloppen.

 

Meer weten?

Lees de volledige factsheet ‘Verwerken online toestemmingen in XIS en VECOZO-portaal’

Download de factsheet 

Of raadpleeg de pagina Online toestemmingen

Voor Huisartspraktijken

Voor Apotheken