Het LSP gebruiken
UZI-middelen en mandateren
Om met het Landelijk Schakelpunt te kunnen werken heeft u UZI-middelen nodig:
- Een UZI-servercertificaat dat zorgt voor de identificatie van uw systeem
- Een UZI-zorgverlenerpas of een UZI-medewerkerpas op naam waarmee u zich identificeert bij het LSP
Deze UZI-middelen zijn te bestellen bij het UZI-register.
Tevens heeft u een smartcard-lezer nodig om met uw UZI-pas in te loggen op het LSP. Deze kunt u bij een willekeurige web(winkel) aanschaffen.
Mandateren
Alleen BIG-geregistreerde zorgverleners met een UZI-zorgverlenerpas kunnen gebruikmaken van het Landelijk Schakelpunt. In de praktijk wilt u het opvragen van gegevens misschien delegeren aan bijvoorbeeld een assistent. U kunt er dan voor kiezen hen te mandateren om onder uw verantwoordelijkheid gegevens bij het LSP aan te melden of op te vragen. Voorwaarde is dat zij een UZI-medewerkerpas op naam hebben.
Gegevens opvragen
Alle op het LSP aangesloten zorgverleners kunnen gegevens opvragen. Maar niet iedere zorgverlener krijgt alles te zien. Wie welke gegevens kan opvragen, leest u hier.
Voorwaarden
U mag alleen medische gegevens van een patiënt opvragen als:
- er sprake is van een behandelrelatie, en
- het nodig is voor de behandeling van de patiënt.
In het LSP wordt bijgehouden welke zorgverleners wanneer gegevens hebben opgevraagd (of onder verantwoordelijkheid van wie). De patiënt kan hier via volgjezorg.nl inzage in krijgen via zijn Overzicht uitwisselingen en een notificatie krijgen wanneer zijn gegevens beschikbaar zijn gesteld of zijn opgevraagd.
Geen of onvolledige informatie over de patiënt bekend?
Het kan voorkomen dat u gegevens van een patiënt opvraagt via het LSP en geen of onvolledige informatie krijgt. U ziet dit soms terug in foutmeldingen in uw zorginformatiesysteem. De oorzaken en mogelijke oplossingen leest u in onderstaande de factsheet Geen of onvolledige gegevens via het LSP.