Vereenvoudigd Gebruik UZI-pas voor zorgaanbieders

Wilt u zo min mogelijk UZI-passen gebruiken in het zorgproces bij het opvragen van medische gegevens van de patiënten via het Landelijk Schakelpunt (LSP)? Gebruik dan Vereenvoudigd Gebruik UZI-pas.

Aan de slag met Vereenvoudigd Gebruik UZI-pas

Als u Vereenvoudigd Gebruik UZI-pas (VGU) in uw organisatie gaat toepassen dan heeft u minder UZI-passen nodig. In het zorgproces kunt u hierdoor patiëntgegevens opvragen via het LSP zonder inzet van de UZI-pas. Dat scheelt uw kostbare tijd.

Wilt u in uw organisatie aan de slag met VGU? Volg dan onderstaande stappen; 

Stap 1: Leverancier is geaccepteerd voor VGU

Stap 1: Leverancier is geaccepteerd voor VGU

  • Controleer bij uw leverancier of deze is geaccepteerd voor VGU.
  • Is uw leverancier niet geaccepteerd? Ga hierover in gesprek met uw leverancier
Stap 2: Vul het self assessment in (optioneel voor eerstelijns zorgaanbieders)

Stap 2: Vul het self assessment in (optioneel voor eerstelijns zorgaanbieders)

  • Via het self assessment krijgen u en VZVZ inzicht of de zorgaanbieder voldoet aan de noodzakelijke eisen die in het kader van de veiligheid in het plan van eisen VGU zijn gesteld. Vul dit self-assessment alleen in wanneer de zorgaanbieder meer dan 150.000 patiëntendossiers beheert.
  • Klik hier om naar het self assessment te gaan
Stap 3: Mandaten aanmaken (op basis van de tokens die uw leverancier heeft ingebouwd in uw zorginformatiesysteem)

Stap 3: Mandaten aanmaken (op basis van de tokens die uw leverancier heeft ingebouwd in uw zorginformatiesysteem)

  • U, als zorgverlener, moet het zorginformatiesysteem mandateren om bepaalde gegevens op te vragen. Dit doet u digitaal in het systeem. 
  • U moet uw lokale autorisatie zo inregelen dat het mandaattoken alleen door geautoriseerde medewerkers kan worden toegepast. Dit wordt doorgaans door uw systeemleverancier in de applicatie geregeld.
  • Mandaten zijn maximaal 3 jaar geldig (maximale duur van een UZI-zorgverlenerspas).
Stap 4: Inschrijfbewijzen aanmaken (op basis van de tokens die uw leverancier heeft ingebouwd in uw zorginformatiesysteem)

Stap 4: Inschrijfbewijzen aanmaken (op basis van de tokens die uw leverancier heeft ingebouwd in uw zorginformatiesysteem)

  • U moet in uw zorginformatiesysteem elke patiënt inschrijven bij wie de wettelijke controles (WID- en SBV-Z)  zijn uitgevoerd of u maakt met een UZI-pas deze inschrijftokens. Een inschrijfbewijs is maximaal 1,5 jaar geldig. Het zal automatisch kunnen worden verlengd vanuit het systeem zolang de patiënt nog onder behandeling is (een nieuwe afspraak gemaakt o.i.d.).
Stap 5: Medische gegevens van de patiënt opvragen

Stap 5: Medische gegevens van de patiënt opvragen

U, uw zorgmedewerker of uw systeem kan nu een opvraging doen via het LSP zonder UZI-pas.  

Wilt u ook voor het inloggen geen medewerker UZI-pas inzetten? Gebruik dan de mobiele functionaliteit van ZORG-ID (ZORG-ID Smart). Voor meer informatie klik hier.

Stap 1: Leverancier is geaccepteerd voor VGU

  • Controleer bij uw leverancier of deze is geaccepteerd voor VGU.
  • Is uw leverancier niet geaccepteerd? Ga hierover in gesprek met uw leverancier

Stap 2: Vul het self assessment in (optioneel voor eerstelijns zorgaanbieders)

  • Via het self assessment krijgen u en VZVZ inzicht of de zorgaanbieder voldoet aan de noodzakelijke eisen die in het kader van de veiligheid in het plan van eisen VGU zijn gesteld. Vul dit self-assessment alleen in wanneer de zorgaanbieder meer dan 150.000 patiëntendossiers beheert.
  • Klik hier om naar het self assessment te gaan

Stap 3: Mandaten aanmaken (op basis van de tokens die uw leverancier heeft ingebouwd in uw zorginformatiesysteem)

  • U, als zorgverlener, moet het zorginformatiesysteem mandateren om bepaalde gegevens op te vragen. Dit doet u digitaal in het systeem. 
  • U moet uw lokale autorisatie zo inregelen dat het mandaattoken alleen door geautoriseerde medewerkers kan worden toegepast. Dit wordt doorgaans door uw systeemleverancier in de applicatie geregeld.
  • Mandaten zijn maximaal 3 jaar geldig (maximale duur van een UZI-zorgverlenerspas).

Stap 4: Inschrijfbewijzen aanmaken (op basis van de tokens die uw leverancier heeft ingebouwd in uw zorginformatiesysteem)

  • U moet in uw zorginformatiesysteem elke patiënt inschrijven bij wie de wettelijke controles (WID- en SBV-Z)  zijn uitgevoerd of u maakt met een UZI-pas deze inschrijftokens. Een inschrijfbewijs is maximaal 1,5 jaar geldig. Het zal automatisch kunnen worden verlengd vanuit het systeem zolang de patiënt nog onder behandeling is (een nieuwe afspraak gemaakt o.i.d.).

Stap 5: Medische gegevens van de patiënt opvragen

U, uw zorgmedewerker of uw systeem kan nu een opvraging doen via het LSP zonder UZI-pas.  

Wilt u ook voor het inloggen geen medewerker UZI-pas inzetten? Gebruik dan de mobiele functionaliteit van ZORG-ID (ZORG-ID Smart). Voor meer informatie klik hier.